Een woontoren als museum. Anonieme buren als muze.
Met Chambres transformeert Jurriaan Wesselink (Amsterdam Nieuw-West) zijn flatgebouw tot een levend kunstwerk. In februari openen deuren, liften en gangen zich voor een tentoonstelling die het alledaagse ritme van 300 bewoners kruist en ons opnieuw laat kijken naar anoniem samenleven in de stad.
Het project
Wesselink woont op de 17e verdieping en deelt zoals zovelen muren, routes en routines met mensen die hij zelden echt ontmoet. Chambres is zijn artistieke onderzoek naar die anonimiteit en naar manieren om menselijke verbinding te verbeelden. Hij portretteert bewoners “in de ruimte”: soms als schilderij, soms als video of performance, soms als fotografische interventie. De drager is steeds de plek zelf: een woonkamer, een hal, de lift, een gemeenschappelijke ruimte.
De tentoonstelling heeft twee gedaanten: het gebouw is onderwerp én expositieruimte. Kunstwerken verschijnen in Wesselinks eigen woning, in kamers van medebewoners en in de publieke zones van de flat. Zo verschuift de functie van het gebouw van doorgang naar ontmoeting en ontstaat er een eclectische verzameling waarin realisme, surrealisme en abstractie naast elkaar kunnen bestaan.
Werkwijze
De kunstenaar gaat in gesprek met minstens tien bewoners en bezoekt hun appartement. Per ontmoeting kiest hij het medium dat het beste past bij de persoon en de ruimte. Dit situatieve werken maakt elk portret uniek: de architectuur, de lichtval, het verhaal en de aanwezigheid van de bewoner sturen het uiteindelijke werk. Ook voor de opbouw en performances betrekt Wesselink vrijwilligers uit het gebouw.
Waarom Chambres?
“Wie zijn zij? Wat voelen zij?” Die vragen vormen de kern van het project. Wesselink ziet Chambres als een antwoord op de vluchtigheid van stedelijke relaties: kunst als middel om door muren (letterlijk en figuurlijk) heen te breken. Door de werken buiten de conventionele kunstpraktijk te plaatsen —midden in het dagelijks leven van de flat ontstaat contact op een andere, directe manier.
Van econometrie naar kunst
Wesselink is opgeleid als econometrist en werkte jarenlang in de zakelijke wereld. Tien jaar geleden begon hij te schilderen om zijn binnenwereld te verkennen en thema’s als seksualiteit te onderzoeken. Met ingang van 1 december kiest hij volledig voor de kunst. Zijn vorige project, “Oog van de Navel” (te zien in de Garnalenkerk), was een introspectieve zoektocht; Chambres dwingt hem nu expliciet naar buiten te treden en anderen in plaats van zichzelf te portretteren. Die beweging is precies waar hij zijn kunstenaarschap in wil ontwikkelen.
Context & inspiratie
Chambres staat in een rijke traditie van kunst in huiselijke context. Een directe inspiratiebron is Chambres d’Amis (Jan Hoet, 1986), waarin kunst verspreid door woonhuizen werd getoond. Wesselink herneemt die gedachte in de verticale stad van nu: de stapelstad waarin we dicht op elkaar wonen maar zelden werkelijk samenleven.
Wat FGF mogelijk maakt
Met de toekenning ondersteunt FGF de realisatie van Chambres in productie en presentatie. Daarnaast vraagt Wesselink nadrukkelijk om adviserende en netwerkondersteuning essentieel voor een maker die vanuit een ander domein het kunstveld betreedt. Het project is daarmee niet alleen een tentoonstelling, maar ook een groeiversneller: voor de kunstenaar, voor de gemeenschap in de flat en voor nieuwe vormen van publieksontmoeting.
Meedoen & bezoeken
Bewoners die willen deelnemen of vrijwilligers die willen helpen bij opbouw en performances kunnen zich melden. In aanloop naar april worden data en rondleiding tijden bekendgemaakt via de kanalen hieronder.
Meer weten / contact
Website: jurriaanwesselink.com
Portfolio & Instagram: @jurriaan.wesselink
E-mail: wesselinkjurriaan@gmail.com
FGF feliciteert Jurriaan Wesselink van harte met zijn winnende voorstel en kijkt uit naar een tentoonstelling die de liftdeuren van de verbeelding openzet.